Rabu, 3 Ogos 2011

Terawikh

Terawikh.

Ini cerita pasal Terawikh. Ya. Solat Terawikh. Semua pernah kan. Kalau yang tak pernah tu aku bloleh anggap kamu ni kafir saja. Yang buat 8 saja boleh salam aku sekarang. Kita sama. Kalau yang buat penuh tu alhamdulillah. Syurga menantimu.

Kalau dulu Ayah ajak aku solat Terawikh, aku memang liat. Cari alasan. Itu ini. Itu ini. Sakit perut. Tak siap kerja rumah. Tapi semua gagal. Last last memang kena ikut juga. Malas malas pergi pun seronok juga bila sampai surau Sri Pinang. Orang solat kita maen bawah surau. Orang solat kita makan moreh Isyak. Solat tidak maen lebeh. Solat tidak makan lebeh. Tapi itu cerita dulu. Dulu. Masa belum sunat. Masa belum baligh. Aku nak cerita hal tahun lepas.

Tahun lepas aku dengan Ayah kalau solat terawikh hanya di masjid Taman Damai. Sebab utama, ada air cond. Sejuk. Selesa. Khusyuk. Ya. Khusyuk. Persekitaran yang selesa menambah rasa khusyuk ketika solat terawikh. Ini teori aku. Ayah tak kesah solat mana. Aku bawak kereta. Dia ikut saja.

Nak jadi cerita malam tu aku lambat. Orang dah masuk Isyak rakaat ke 3. Aku masbuk. Usai solat isyak, doa, solat sunat. Aku rabun. Jadi kalau solat cermin mata aku tanggalkan. Aku letak bawah. Budak budak macam biasa kalau time solat sunat mereka sibuk. Sibuk depan belakang. Lari depan belakang. Aku lempang sorang sorang baru tau. Ah aku dulu pun macam tu juga. Konon.

Tengah aku khusyk solat sunat, ada budak lintas laju depan aku. "Prakkkkk" bunyi kuat. Aku dapat agak apa jadi. Untuk mendapat pahala solat sunat, aku habeskan juga solat sunat. Habes bagi salam aku tatap cermin mata aku. Yes. Budak budak taman ni memang pandai bergurau. Spek aku patah dua. Maseng maseng memang mintak kene babap dengan Abang Buyip.

Malam tu aku terawikh langsung tak khusyuk. Dengar suara budak maen je aku rasa nak debik sorang sorang. Sampai sekarang aku cari budak kecik terawikh pakai baju Upin Ipin. Kalau dapat memang aku potong bagi orang masjed buat bubur lambok.

Ceh. Konon.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan