Ahad, 24 Julai 2011

Potong Rambut

Lepas kena reject banyak kali masa interview baru terfikir. "Rambut aku panjang macam gampang. Kembang pulak tu. Macam mana orang nak ajak buat bisnes juta juta". Tepuk dahi. Tak boleh tidak. Hari ni kena potong rambut. Pasak niat dalam hati. Mesti.Wajib. Muktamad. POTONG RAMBUT!!

Pukul 7 baru keluar rumah. Sin Chan dah mula. Abaikan. Nafsu semua tu. Hajat nak potong dengan Ravi. Tapi ingat balik peristiwa peristiwa lepas. Tak jadi. Kena urut makin sengal. Jahanam Ravi. Pasang niat baru. Nak gunting dengan amoi.

Masuk kereta. Hidupkan enjin. Maen minyak. Hmm sedap. Bunyi memang boleh pergi jauh. Kucing bawah kereta semua lari. Gerun. "Ceh baru lu tau kemegahan kancil turbo ini wahai kucing jahanam" aku berbual dalam hati. 

Sepanjang perjalanan dari parit mesjid ke tambak semua mata tertancap pada kancil turbo. Sampai traffic light maseh ramai yang tengok. "Ceh baru lu tau kemegahan kancil turbo ini wahai rakyat marhaen" aku berbual dalam hati.

Sebelah kancil turbo, wira. Suami isteri. Isteri pandang kancil turbo. Maseh ada 60 saat sebelum kancil hilang. Isteri tenung dalam dalam. Muka makin ronyok. Pandang suami. Ngadu. Drama mula."Abang saya takut. Bunyi kancil sebelah macam naga. Pemandu pula kacak macam Naga Merah". Suami dakap isteri. Usap belakang. "Sabar sayang. Maseh ada 30 saat". Suami pujuk. Aku geleng.

30 saat tamat. 

Kancil hilang. Dicermin sisi suami isteri bersorak. Bahagia. Lega. Penderitaan berakhir. Aku geleng. 

Sampai tambak usha kedai amoi. 

Tutup. Tutup. Tutup. Tutup. Tutup. Tutup. Tutup. Tutup. Tutup. Tutup. Tutup. Tutup. 

Semua tutup. Sial. Yang buka cuma mulut. "Laen kali je la potong..."

Ceh..Konon....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan